Blog
A megbízóink igen magas százalékban elégedettek. Egy-egy pályázaton tényleg van miből válogatni, de sikeres pályázat és sikeres pályázat közt is van különbség a munkák minőségét, vagy épp a résztvevők összetételét tekintve. Éppen ezért megvizsgáltuk, hogyan lehet mindkét tekintetben eredményes pályázatot kiírni.
A felfogás a lényeg. A KreaNodon sok szakember van, akik nem automatikusan vesznek részt a kiírásokon. Érdekeltté kell tenni őket, vonzónak kell lennie a pályázatnak. Nyilván nem lehet mindig megfelelni az összes alábbi kritériumnak, de néhány csak a megbízói hozzáálláson múlik, és az ő érdekük mindezeket figyelembe venni. Nem is gondolnánk, hogy mi minden tevékenység egyben egy üzenet is a kreatívok felé. Az alábbi együtthatók jó kombinálásával – még ha az összes nem is érvényesül – biztos sikerre számíthat minden pályázat kiíró, tehát érdemes megfontolni őket:
Jól megírt brief
Minden itt kezdődik, a legtöbbet ebből tudnak leszűrni a kreatívok. Nemcsak a feladatról, hanem annak kiírójáról is. Egy gyorsan összedobott, felületes briefből egyértelmű, hogy a megbízó nem értékeli eléggé a kreatívok munkájának jelentőségét sem emberi, sem szakmai szempontból. Emellett ha valaki már erre sem szán időt, később valószínűleg a szakemberekkel való kommunikációval sem fog „bíbelődni”. Egy rossz brief tehát többszörösen megpecsételheti egy pályázat sorsát. Tévhit, hogy szakmabelinek kell lenni a vázlatpontok helyes kitöltéséhez. Nem kell, ugyanis hozzáálláson múlik. Egyrészt érdemes elolvasni más sikeres pályázatok leírásait, másrészt a nem szaknyelven megírt igények is érthetőek. Csak látszódjon az átgondoltság, körültekintés.
Egy hiányos leírás el is ijesztheti a kreatívokat, ugyanis az átlagpontjukat és statisztikáikat „viszik vásárra” a részvétellel. Megnyugtató érzés, ha látszik, hogy a megbízó is átgondolta a pályázatot, és nem menet közben, vagy még rosszabb esetben már csak a végleges osztályzatoknál fog eszébe jutni néhány fontos szempont. Több érv valószínűleg nem szükséges ehhez. Egyszer kell alaposnak lenni, mert cserébe sok résztvevő fog szép munkákat beküldeni, és a kommunikációra fordítandó idővel is jelentősen csökken.
Aktív kommunikáció
Ahogy a jól megírt brief, ez is úgy tűnhet, hogy a kreatívok felé egy „kegy”, miközben elsősorban a megbízók érdeke. Viszonylag ritkán tudja egy kreatív rögtön elsőre eltalálni tökéletesen az igényeket. A közös együttműködéssel lehet eljutni a végcélhoz, és tökéletesíteni a jó ötleteket. Nyugalom, nem kell azonban mindenkinek írni. Akiknél látszik, hogy a brifet nem vették figyelembe, vagy épp teljesen használhatatlan munkát adtak be, azok megérdemlik, hogy egyszerűen csak egy pontszámot kapjanak. Egy rövid köszönő üzenetet sem tart sokáig írni azoknak, akiknek az ötlete nem tetszik, ráadásul a pozitív élmény új munkák beküldésére sarkallhatják a kreatívot.
Korrekt díjazás
Ezt nem is kell magyarázni. Bár nem minden kreatívnak a nyeremény jelenti a fő motivációt, de érthető módon egy magasabb díjazás nagyobb eséllyel vonzza a profikat is. Mit üzen még emellett a pénz? Mennyire veszi komolyan a megbízó a pályázatot, mennyire tartja fontosnak, befektetésre érdemesnek a saját arculatát, és nem utolsó sorban, hogy a kreatív szakértelem számára mennyit ér. Bár nálunk csak a minimális díjazás van meghatározva, ezek a kisebb cégek egyszerűbb feladataihoz vannak igazítva. Tehát a minimális díjazás és a prémium igények, magas árrés, hatalmas árbevétel viszonylag ritkán járnak kéz a kézben úgy, hogy ne keltsen ambivalens érzéseket a kreatívokban. Teljesen érthető módon.
Érdekes feladat
Ez sajnos egyrészt szubjektív minden kreatívnál, másrészt adott dolog. Egy különleges, vagy épp emberközeli téma, netán egy pályázat, ahol szabadjára lehet engedni a kreativitást, több résztvevőre számíthat. Sok kreatív a munkája során pénzért több olyan munkát is elvállal, amely nem feltétlenül a szíve csücske. Ha adódik olyan feladat, ahol kiléphetnek a mókuskerékből, és megcsillogtathatják tudásukat, nagyobb eséllyel beszállnak. Ez persze nem jelenti azt, hogy az átlagosnak hitt feladatok megoldás nélkül maradnak, mindössze arról van szó, hogy néhány pályázaton kiugró lesz az érdeklődés.
Láthatóság
Minden emberben van büszkeség, a kreatívokban talán még inkább. A jó munkáikra nemcsak büszkék, de örülnek is, ha azokat sokan láthatják. Nem mindegy tehát, hogy a pályázatra kidolgozandó tervekkel mindössze a megbízó néhány ügyfele találkozik majd, vagy mondjuk bárki viszont láthatja őket tömegcikként a boltok polcain. Láthatóságot biztosíthat az is, ha egy megbízó a kommunikációja révén sok embert elér a közösségi médiában, vagy a sajtóban. Az ilyen referenciák értékesebb elemei egy kreatív portfóliójának, mert nagyobb az esély, hogy az azt megtekintő is ismeri az adott logót, csomagolást, és nagyobb súlya van, ha ennek derül ki a készítője.
Szakmai háttér
A design sokszor szubjektív is, ez nem kétséges, de az elbírálás szakmaisága fontos szempont a résztvevőknek. Érthető, ha kicsit tartanak attól, hogy abszolút laikusok miatt kockára tegyék az átlagpontjukat, akik sokszor csak a tetszik/nem tetszik tengely mentén osztályoznak. Ezért különösen szívesen méretik meg magukat olyan pályázaton, ahol biztosítva van, hogy szakember is részt vesz a döntési folyamatban, és az már tényleg csak hab a tortán, ha az együttműködést is vele folytathatják, és esetleg a portfólióba szánt megbízói véleményeket sem egy laikus írja.
Ezek mindegyike természetesen elég ritkán érvényesül egyszerre, de ha egy-kettő mégis, akkor máris kiugróbb eredményre számíthat a megbízó. Több közülük nem is pénz kérdése.
Hozzászólások:
Új hozzászólás