Blog

Mit árul el egy brief a megbízóról?
2014. augusztus 7. csütörtök 10:43
Címkék: 

Sokszor leírtuk már, mennyire fontos, és azt is, miként érdemes kitölteni a briefet. Mégis kapunk a mai napig olyan pályázatokat, amelyeket végül nem engedünk ki élesbe. Ilyenkor sokszor sértődés a vége, és később sem indul el az adott pályázat. Sebaj, az alap elvárások továbbra is maradnak, és be kell látni, hogy a jó brief megírására fordított idő sokszorosan megtérül. Több résztvevőt vonz, és kevesebb pontosítást igényel utólag. Egyéni megbízásoknál is előbb utóbb el kell mondani a pontos kritériumokat, és ott is azok a kreatívok hatékonyak, akik előre elvárják egy brief kitöltését/ kérdéssor megválaszolását, különben felesleges körök és félreértések nehezíthetik az együttműködést.

Tudjuk, hogy sokan a brief alapján választanak pályázatot. De mi is derül ki a megbízóról általa?

Mennyire becsüli a kreatív szakmát, a szakembereket?

Sokszor hallani a grafikusoktól, hogy a megbízók nem becsülik meg kellőképp a szakmájukat. Mindenki hallotta már az „Ennyi? Ilyet én is tudok rajzolni.” vagy netán a „Csinálj gyorsan egy logót, csak pár kattintás!” mondásokat. Az efféle negatív hozzáállás kiütközhet a briefen is, mert sokan azt hiszik, hogy néhány szavas utasítások mentén el tud, és el is akar indulni egy kreatív a megvalósítás felé. Tévhit. Egy igazán jó grafikusnak néha jelentéktelennek tűnő információk is hasznosak lehetek ahhoz, hogy ráhangolódjon egy feladatra, és a megbízóknak nem árt ezzel tisztában lenniük. Szinte nincs is olyan, hogy „túl részletes a brief”. Lehet, hogy a végeredmény egyszerűnek tűnik, de nem mindegy, miként jut el ahhoz a szakember. „Szeretik” a grafikusok azt is, ha a megbízó már tulajdonképpen jó előre eldönt mindent, és a megvalósítást mindössze egy technikai akadálynak tartja, amelynek megoldásához iparost keres. Érdemes pedig fontolóra venni, hogy ha már egyszer szakemberekhez fordulunk, akkor valamelyest hagyatkozzunk is rájuk.

Mennyire tartja fontosnak a dizájnt?

A briefből arra is lehet következtetni, hogy a megbízó számára az arculat egyes elemeinek a megtervezése mennyire fontos. Csak egy kötelezően letudandó kör, mint az irodabérlés, vagy belátja, mekkora hozzáadott értéket képviselhet a cége megítélésében? A dizájn jelentőségének felismerése általában egyenesen arányos a briefre fordított idő mennyiségével és a fogalmazásmóddal, így sok kreatív az esetleges magas díjazás ellenére is menekül a felületes kiírásoktól, ugyanis az együttműködés során sem számíthat sok jóra ezeknél.

Mennyire alapos és felelősségteljes?

Természetesen pozitívum, ha valamelyest a megbízó is ért a szakmához, de ez nem alapelvárás. A briefnél fontosabb, hogy látszódjon az átgondoltság, az igények – még ha nem is szaknyelven történő – részletes leírása. A pályázat végére úgyis mindig „teljessé válik” az igény, csak nem mindegy, hogy a kreatívok ideje megy-e kárba a kísérletezgetéssel, vagy a megbízó fordít némi időt a kiírás átgondolására. A fórumban való kapkodás, az utólag kiegészített kritériumok mind arra jók, hogy a kreatívok elforduljanak egy pályázattól, de legalábbis fenntartásokkal kezeljék azt. 

A briefből tehát több dolog is világossá válik a kreatívok számára, amit a megbízók sokszor nem is gondolnak végig. A pályázat indítás folyamata nálunk soha nem lesz 5 perc, és továbbra sem engedünk automatikusan megjelenni akármilyen kiírást. Ez viszont nem jelenti azt, hogy több időbe telne így a kreatív tervezés folyamata, sőt éppen ellenkezőleg! Egy jól megírt brief előre megválaszolja az általában felmerülő kérdéseket, egyértelműen kijelöli a feladatot, kizárja a félreértéseket és pozitív benyomást alakít ki a megbízóról. Megéri időt fordítani rá, és az itt leírt ajánlásokat bárki megfogadhatja, nem pénz kérdése.