Blog
Elmondhatjuk, hogy eddig a logótervezés volt a legkedveltebb kategória mind a kreatívjaink, mind a megbízóink körében, és ez valószínűleg így is fog maradni. Elnézve egy-két beküldött munkát, valamint néhány megbízói értékelést, érdemesnek tartottuk leírni, hogy milyen is egy igazán jó logó, mit kell figyelembe venni tervezésnél és kiválasztásnál egyaránt. Cáfoljunk néhány tévhitet, és fektessük le az alapokat. (Félreértés ne essék: Ezzel most nem találjuk fel a spanyolviaszt.)
Nem feltétlenül konkrét, szájbarágó
Bármennyire is szentségtörésnek tűnik, nem alapkövetelmény egy logó esetén, hogy konkrétan utaljon a cég tevékenységére. Miért is lenne az? Általában soha nem szerepel önmagában, valamilyen egyéb arculati elem, vagy kommunikáció mindenképpen kíséri, így nem feltétlenül az embléma feladata, hogy tudatosítsa a majdani vásárlóban, hogy mivel foglalkozik a vállalat. Mondjon el inkább többet a cégfilozófiáról, az emberről vagy csapatról, akik mögötte vannak, valamint közvetítsen – még ha csak szimbolikusan is – márkaértékeket. Keltsen egy kívánt, pozitív érzetet! Már csak azért is érdemes így gondolkodni, mert sok tevékenységet nem is igazán lehet megjeleníteni egy logóban. Mielőtt ellenkeznénk ezzel, gondoljunk bele, hogy a Samsung, az Apple, vagy épp a Coca Cola is elég szépen elkaristolt konkrét utalások nélkül is. Természetesen a ló másik oldalára sem érdemes átesni, annál konkrétabb megbízói igénnyel kell rendelkezni, minthogy „a logónk fejezze ki, hogy a cég energikus”. Egy alkotó mindig „el tudja adni” a saját munkáját, és belemagyaráz bármit, de a megbízóknak ennél objektívabban kell dönteniük.
Jól megkülönböztethető, egyedi
Sokan elkövetik az előző pontban taglalt hibát, és mindenképpen utalnak a cég tevékenységére a logóban. Ennek eredménye, hogy egy-egy iparágon belül rengeteg hasonló motívumokkal operáló embléma van (pl. ingatlan). Mi a jobb? Egynek lenni a sok közül, vagy némileg eltérni az átlagostól, és jól beazonosíthatónak lenni? A kreatívoknak érdemes inspirálódniuk egy-egy iparág korábbi megoldásaiból, de nem feltétlenül azt keresendő, hogy egy alapmotívumot milyen formában nem használtak még. Nyugodtan el lehet térni a kliséktől. Ha egy logó nem elég markáns, akkor sokkal magasabb a marketingköltsége illetve a befektetett energiaigénye, hogy egy vállalat igazán jól megkülönböztethető legyen. Ki választana például alapból zöld elefántot egy jegyzetprogram (Evernote) és majmot egy hírlevélküldő szolgáltatás (Mailchimp) logójául? Pedig működik...
Emlékeztető hatása van, beazonosítható
A dolgok sokszor összefüggnek. Ha egy logó jól működik, akkor nemcsak elválik a konkurenciától, hanem emlékszik is rá, aki már látta, tehát markáns, márkaértékeket közvetít, és nem öncélú művészkedés folyt „tervezés” címén. A jó logóra elég néhányszor ránézni, hogy a fogyasztó konkrétan egy céghez tudja kötni azt, ráadásul ehhez érzések, benyomások is társulnak, amelyeket a vállalati arculat egyéb elemei is befolyásolnak. Amikor tehát mindez jól működik, akkor az embléma is elegendő, hogy a céghez kapcsolódó pozitív érzetek felidéződjenek akár már néhány találkozás után is.
Profi megjelenésű
Le kell ezt egyáltalán írni? Egy logón azonnal meglátszik, hogy készítője vagy a megvásárlója mennyire követi a trendeket, ismeri-e az alapszabályokat. Egy megbízónál ez természetesen nem alapkövetelmény, de nem árt tájékozottnak lenni, és emellett a kreatív szakmai meglátásaira is hagyatkozni. Remélhetőleg nem kóklerről van szó, de ezt azért meg lehet ítélni. Legalábbis egy pályázaton biztosan, amikor van összehasonlítási alap. Megbízóként csak az a feladat, hogy kiszúrja az ember a gagyit. Ez könnyű, ha tájékozódik, és jól megvizsgálja a terveket. Legyen ez egy alapelvárás, mert nem szabad elfelejteni: A célközönség is a majdani logóval fogja azonosítani a céget, és ha már az sem profi, akkor mit gondoljon a vállalat szolgáltatásáról, termékéről? A). Amatőr a cég, mert még egy normális logót sem tudnak választani. B). Igénytelen a cég, mert nekik egy gagyi logó is megfelel. C). Buta a cég, mert még a logón is spóroltak. Jogos mindhárom, szóval csak nyitott szemmel...
Nem tetszik mindenkinek
Minden logónak lesznek fanyalgói, főleg olyankor, mikor még nincs mögötte egyéb tartalom, vállalati siker. Valószínűleg a Google logó is kapta volna a kritikákat, és a Nike pipa sem nyűgözött volna le mindenkit. Arra kell csak figyelni, hogy a célközönségnek tetsszen, mások (nem szakmai) véleménye vajmi keveset számít. Emellett az sem árt, ha maga a cég is azonosulni tud vele, mert minden névjegykártyán ott lesz, és a weboldalon is állandóan visszaköszön majd. Fontos tehát, hogy a vállalat is büszke legyen az arculatának alappillérére.
Jól felhasználható
Nagyon fontos, hogy már a tervezésnél tisztában kell lenni azzal, milyen felületeken lesz felhasználva a logó. A megbízó ezt írja le a briefben, a kreatív pedig kérdezzen rá, ha hiányozna. Nem csak a KreaNodon, ugyanis ez később galibát okozhat. Olyan logót kell választani, amely mindenhol használható. Jól néz kis méretben, vagy akár cégérként is, de fekete-fehérben, és sötét háttér előtt is megállja a helyét. A túlzott aprólékosság tehát kizárva.
Nem csodafegyver
Félreértés ne essék: Az összes eddigi szempont teljesülése sem jelenti azt, hogy ki van kövezve a megbízó útja a pénzügyi siker felé. A legjobb logó sem viszi el a hátán a céget, mint ahogy egy rossz logó ellenére is lehet sikereket elérni. Csak utóbbit kompenzálni kell egyéb területen, ami rengeteg többletköltséggel jár. Kezeljük a helyén a logók jelentőségét, de ott vegyük komolyan.
Konklúziót minden felsorolás végén vonni kell. Az itt – és még sok helyen – leírtak nem kötelező érvényűek, az összes kritériumot betartani például sokszor lehetetlen is egyszerre. Fogjuk fel ezeket az ismérveket hivatkozási pontokként, amiktől indokolt esetben azért el lehet térni. Nálunk a cél az, hogy az összes megbízó egyedi, jól használható logóval gazdagodjon, és az eddigi pályázatokon a kreatívok teljesítményét elnézve a választási lehetőség mindig megvolt erre. Maradjon is így, képviseljünk minőséget.
Sokszor azt tapasztalom (főleg a kisebb volumenű pályázatoknál), hogy a megbízó saját (és gyakran a szakmailag hozzá nem értő célközönség) ízlése felülírja a kreativitást / az ötletet / az egyediséget, ami által valóban megkülönböztethető és beazonosítható lenne a cég.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Pont azért született ez a bejegyzés, hogy némi iránymutatást jelentsen mindkét félnek. Biztosíthatunk, hogy ezt mostantól minden logó pályázatot indító megbízó olvasni fogja, mert külön felhívjuk majd a figyelmüket rá.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
ez így van ez enyém téll eredetien érdekes :D
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Hozzászólások:
Új hozzászólás