Blog

Megbízói aggályok
2013. január 18. péntek 13:39
Címkék: 

Bármennyire jól csengenek a crowdsourcinggal kapcsolatban állandóan emlegetett előnyök, mégis több aggály felmerülhet mind potenciális kreatívok, mind megbízók részéről. Menjünk elébe a dolgoknak, és nézzük meg, találtunk-e megoldást mindenre. Megbízók, Ti jöttök!

Megbízóként a pénzedet viszed vásárra, amiért cserébe minőségi munkákat vársz, lehetőleg minél alacsonyabb kockázati faktorral, és egy dolgot biztos nem szeretnél: kompromisszumra kényszerülni bármilyen téren. Mindezeket mérlegelve fogsz választani a lehetőségeid közül, amik sorában immáron megtalálod a KreaNodot is. Mi azt próbáljuk megvalósítani, hogy Te egyszeri időráfordítással, egyszeri fizetségért cserébe sok minőségi munkából válogass kockázatok és kompromisszumok nélkül. Ezek közül néhány azért biztos eszedbe jutott:

„Itt biztos csak amatőrök vannak...”

Mit is értünk profik alatt? Olyanokat, akik napközben is kreatívként keresik a kenyerüket alkalmazottként, vagy szabadúszó létformában. Az ő kíváncsiságukat valóban nehezebb felkelteni, mert (remélhetőleg) egyébként is érdekes feladatokon dolgoznak, és még pénzt is kapnak érte (bár túlfizetve nincsenek). Egy 2009-es, a Kreatív magazin által végzett felmérés szerint viszont a hazai kreatív szakemberek nem kötődnek munkahelyeikhez, előszeretettel váltanak, amint jobb lehetőség adódik. A portfólióépítés így számukra is vonzó lehet, mert központi helyen mutathatják meg magukat, és újszerű munkák során bizonyíthatnak immáron teljesen önállóan. Mindezek mellett azért őket elsősorban a magasabb díjazás és a kihívást jelentő pályázatok fogják vonzani. A lehetőség tehát megvan, hogy itt ugyanazokkal dolgozhass együtt, akik ügynökségek kötelékében vagy szabadúszóként állnának a rendelkezésedre, az érdeklődésüket viszont te leszel kénytelen felkelteni a fenti szempontok figyelembevételével. (Zárójelben jegyezzük meg, hogy a jó ötletekhez nem feltétlenül kell harcedzett veteránnak lenni, a tanulók és más wannabe kreatívok is felmutathatnak ígéretes dolgokat, sőt!)

„Mi történik, ha nem tetszik egyik megoldás sem?”

Akkor sajnos az idődet pocsékoltad, de nálunk legalább mást nem, az előre befizetett jutalékot ugyanis visszakérheted, a díjazást pedig értelemszerűen nem kell kifizetned. Ez ugye a legrosszabb eshetőség, emellett kisebb tűzoltási lehetőségek is biztosítottak. A beküldött munkák nincsenek kőbe vésve, a kreatívokkal való közvetlen kommunikáció során minden szükséges változtatást megbeszélhettek, de ha a határidő lezárultával sem vagy teljes mértékig megelégedve a neked szimpatikus munkával, még egy utolsó simítást kérhetsz az alkotótól a kifizetés előtt. Nehézségeket okozhat, hogy a briefet néhány helyen félreérthetően, vagy nem elég részletesen töltötted ki. Erre a kreatívok jó esetben fel is hívják a figyelmedet, vagy egyszerűen csak észreveszed a munkákat figyelve, hogy valami nem stimmel. Az ilyen félreértéseket könnyen eloszlathatod a pályázati fórumban egy komment formájában.

Ezek a lehetőségek akkor jönnek szóba, ha a kreatívokkal alapvetően nem lenne baj, de megtörténhet, hogy a pályázatodra mégsem jelentkezik álmaid szellemi kisiparosa, és Te nem szerettél bele egyik munkába sem. Ennek több oka is lehet, ezért jó néhány lehetőséged is biztosítunk a korrekcióra. Ha úgy ítéled meg, hogy mindössze az idő volt kevés, akkor egy egyszerű húzással kitolhatod a leadási határidőt, hátha érkezik valami igazán használható. Amennyiben viszont úgy érzed, hogy az eddig dolgozó kreatívok nem tudnak neked megfelelő minőséget szállítani, dönthetsz úgy, hogy újak számára próbálod érdekessé tenni a pályázatodat, megnövelve a díjazást, és egyben kitolva a határidőt is. Ha a briefírással adódtak problémáid, vagy rájöttél, hogy valami mást szeretnél, akkor a briefet is alapjaiban átírhatod. Természetesen ilyenkor meg kell növelned a díjazást is, mert nem akarjuk, hogy a kreatívok feleslegesnek érezzék az eddig befektetett munkát. Ha végül semmi nem segít, akkor élhetsz a pénzvisszafizetési garancia adta lehetőségekkel, és mi visszaadjuk neked a jutalékunkat. (Ha igénybe vettél valamilyen kiegészítő szolgáltatást, amit meg is kaptál már, annak a díja természetesen nem jár vissza.)

„Mi van akkor, ha túl kevés megoldás érkezik?”

A Te feladatod és érdeked, hogy vonzóvá tedd a pályázatod. Ha azzal az attitűddel jössz, hogy minimális összeg fejében kifacsarod a kreatívokat, az nem fog bejönni, mert senki nem fog neked jóval összetettebb munkákat készíteni, mint amennyi a megadott díj fejében elvárható. (Ne felejtsük el, hogy a kreatívoknak azzal is számolniuk kell, hogy egy vetélytárs nyeri a pénzt.) Minél érdekesebb a pályázatod, annál több munka fog rá beérkezni. Ha netán az időhiány lett volna az akadály, akkor az előző bekezdésben találod a teendőidet.

„Nem vagyok otthon a kreatív szakterületeken, hogy használjam a KreaNodot?”

Nem kell megijedni. Egyrészt próbálunk majd mi is kellő útmutatást adni leírások és tanácsok formájában, másrészt ugyebár együttműködésről beszélünk! A kreatívokkal folytatott kommunikáció során sok kétes dolog kikristályosodhat, csak oda kell rájuk figyelni. Ők is szívesen segítenek majd a pályázat sikere érdekében. Ha mindez nem lenne elég, szolgáltatásként személyes tanácsadást is igénybe vehetsz, ami annyit tesz, hogy a KreaNodtól valaki végigkíséri az egész pályázatot, és tanácsokkal lát el téged a különböző szakaszokban.

Laikusként problémát okozhat a győztes vagy a shortlist felelős kiválasztása is. Ismerős szituáció: Tetszik több megoldás, ötletesnek, jónak tűnnek, de megvan benned a kétely, hogy nem szakmabeliként esetleg nem tudsz jól megalapozott döntést hozni, és kikérnéd mások véleményét is. Erre van több megoldásötletünk is, de ezek még fejlesztés alatt állnak, így most csak annyit mondunk: Ne izgulj, ismerjük a problémát.

„Nincs nekem időm ezzel sokat foglalkozni."

Lépten-nyomon emlegetjük, hogy érdemes időt szánni a kreatívokkal való együttműködésre, de ez természetesen csak jó tanács. Ha mégsincs időd ilyesmikkel foglalkozni, akkor a pályázat lefolyhat részedről időbefektetés nélkül is. Megteheted, hogy csak a határidő lejártakor látogatsz meg minket legközelebb, és a shortlist kiválasztása után ki is hirdeted a győztest, valamint pontozol minden munkát. Ennyi a minimálisan ráfordítandó idő, de jelentősen növelheted a hatásfokot, ha ennél több energiát fektetsz a folyamatba. Azok a pályázatok, amikben a megbízó is tevékenyen részt vesz, sokkal vonzóbbak a kreatívok számára is, az eredményességről nem is beszélve.

„Egy feladatra találhatok embert, de nekem hosszabb együttműködésre lenne szükségem.”

Bevallottuk már, hogy szeretnénk a hazai kreatívok gyűjtőhelyévé is válni, tehát remélhetőleg anélkül is kiváló gárdából tudsz majd válogatni, hogy pályázaton méretnéd meg a jelölteket. Ez utóbbi dolog természetesen vonzó, de ha Te úgy ítéled meg, hogy olyan összetett munkára van szükséged, amelyet itt nem hirdetnél meg szívesen, akkor is van megoldás: Érdemes olyan részfeladatot indítani, amellyel fel tudod mérni, ki számodra a legideálisabb kreatív, hogy miután győztesnek választod, és felfedezed a kilétét, hosszabb távon is együttműködjetek a KreaNodtól függetlenül.

„Biztos van valami apróbetűs rész...”

Ez az aggály inkább csak reméljük, hogy felmerül Benned, mert olyan optimálisnak tűnik ez az egész. Válaszunk: Nem, nincs apróbetűs rész. Mindenről nyíltan beszélünk, és inkább előre tisztázzuk a félreértéseket, elkerülve, hogy valaki rosszul jöjjön ki az együttműködésből. Nem (csak) azért, mert olyan jóságosak vagyunk, hanem önös érdekek is vezérelnek. Inkább ne dolgozzunk együtt, mintsem rossz szájízzel távozz. Vannak hiányosságaink, lesznek gyermekbetegségeink is, de előbbieket próbáljuk pótolni, utóbbiakat pedig kinőni. Azt mondtuk már, hogy a KreaNod sem használható mindenre? Továbbra is lesznek reklámügynökségek, design stúdiók, mi egy új alternatívát kínálunk ezek mellett. Te pedig eldöntheted, hogy számodra mi a legideálisabb.

Nekünk ennyi jutott eszünkbe, ha van még valamilyen negatív előítéletetek velünk kapcsolatban, akkor nyugodtan osszátok meg akár kommentben, akár privátban, és meglátjuk, hogy találunk-e rá megoldást.