Blog
Bármennyire is jól csengenek a crowdsourcinggal kapcsolatban állandóan emlegetett előnyök, mégis több aggály felmerülhet mind potenciális kreatívok, mind megbízók részéről. Menjünk hát elébe a dolgoknak, és nézzük meg, találtunk-e megoldást mindenre. Kreatívok, Ti jöttök!
„Ellopják az ötletemet...”
Minden alkotó állandó félelme, hogy mások használják fel az ötleteit. Jelen esetben ez két oldalról fenyeget: a többi kreatív, és a megbízók is találkozhatnak a beküldött munkáiddal. Előbbieknek kevesebb lehetősége lesz rá, mivel alapjáraton a pályázatok megoldásai rejtve lesznek a megbízókon kívül mindenki előtt. Kivéve akkor, ha utóbbiak úgy ítélik meg, hogy jó hatással lenne a termésre, ha a kreatívok egymástól is vennének ihletet. Inspirálódni valóban fog mindenki más munkájából, de egy az egyben másolni nem lenne okos dolog, mivel a feltöltés dátuma és maguk a munkák úgyis árulkodóak, így ez visszaköszönhet az értékelésben is. Ideális esetben tehát valóban csak inspirálódásról beszélünk.
A másik eshetőség, hogy a megbízók megnézik az ötleteidet, és fizetés nélkül, később felhasználják azt. Ezek ellen a részünkről mindent megteszünk, jogilag rendezett formában fog történni a szellemi tulajdon adás-vétele, de embereken múlik minden. Hisszük azonban, hogy meggondolatlanság a megbízók részéről egy ilyen húzás, mert túlságosan nagy PR kockázatot vállalnának ezzel, mivel nem mutatna jól a sajtóban egy olyan cikk, ami a lopást pedzegeti. Márpedig a kreatívok biztos észreveszik az ilyesmit, és mi is figyelemmel fogjuk kísérni azon cégeket, amelyek nálunk jártak, de nem voltak elégedettek, és visszakérték a pénzüket. Mindezek tudatában talán megbízóink is az okos döntést választják, és kifizetik azt, akinek a munkáját fel akarják használni.
„Ingyen dolgozok...”
Valóban kicsi az esélye, hogy minden egyes munkádat megfizetik, de mégsem dolgozol ingyen. A folyamatosan gazdagodó portfólió révén itt látható leszel, tapasztalatot szerzel, így végül közvetve majd pénzt is. A tapasztalatod viszi fel ugyanis az ázsiódat más munkák esetén, a toplista révén pedig egyre vonzóbbá válsz a megbízók számára, és így könnyebben találhat meg téged egyéni megkeresés is. Hogy ennek mi köze egy meg nem vásárolt munkához? Lehet az a munka nagyon jó a „sikertelenségtől” függetlenül, ami előnyösen mutat a portfóliódban – pláne ha a megbízó dicséri –, és jó esetben kapsz rá egy magas értékelést is. Így nő az átlagpontod, ami valószínűleg az egyik legfontosabb keresési kritérium lesz a későbbiekben, de ugyanígy növekszik a beküldött, és ideális esetben a shortlistes munkáid száma is. Minél több szempont szerint vagy előkelő helyen a toplistán, annál nagyobb az esélye, hogy kiválaszt valaki, aki pályázatindítás nélkül szeretne kreatív szakembert keresni. Sőt! Lesz olyan pályázati forma is, amelyen csak bizonyos kritériumok függvényében vehetsz részt (amit a megbízó határoz meg).
„Lehet, meg sem kapom a pénzt...”
Ez reméljük, hogy soha nem fog előfordulni. Amint egy megbízó elindítja a pályázatát, az várakozó státuszba kerül, és egészen addig úgy is marad, amíg a jutalékunk meg nem érkezik a KreaNod számlájára. Ebben az állapotban az oldalon nem látszódik az adott kiírás, csak az aktív státusz elnyerése után kezdődik ténylegesen az ötletelés. Így biztos lehetsz benne: Ha már egy pályázatot látsz, némi pénz már van nálunk, ami feltételez némi komoly szándékot. Amint a megbízó választott győztest, a két félen múlik az átadás/átvétel lebonyolítása, innentől tehát csak annyi a kockázat, mint a való életben is. Leszámítva, hogy itt a nyilvánosság és visszakereshetőség révén azért jobban védve van egy alkotó, a megbízó ugyanis jogilag csak azután kezdheti el használni a munkát, hogy a kreatív erre a jóváhagyását adja.
„Úgyis előre le van játszva minden...”
Sajnos hazánkban nem hiába alakul ki az emberben a kétely mindennel kapcsolatban, ahol pályázatokról, díjazásról beszélünk. Meg lehet azonban nyugodni, itt senkinek nem áll érdekében előre leosztani a lapokat. Minden szabályozást ki lehet játszani (a nálunk meglévő anonimitást is), ha valaki akarja, ez esetben viszont nincs értelme, itt tényleg az ötletek értéke fog dönteni. Ha valaki előre tudja, kit akar győztesnek kihozni, akkor nem éri meg neki pályázatot indítani. Egyszerűbb simán megbízni az adott kreatívot.
„Nem vagyok én elég profi ehhez...”
Jó ötletei nemcsak a profiknak lehetnek. A megbízóinknak minden eszköz biztosítva lesz ahhoz, hogy nyugodtan vallják az „ötlet mindenek felett” eszmét, mivel egy szakmaiságában nem tökéletes ötletet is igen könnyen gatyába rázhatnak. Egy kattintásnyira lesz ugyanis tőlük rengeteg kreatív, akiket megbízhatnak némi helyreigazítással, de igény esetén mi is indítunk egy ilyen extra szolgáltatást. Addig is ott lesz a kreatív toplista, és portfóliók egész sora az ilyen finomhangolásokhoz.
„Sokáig ül majd a megbízó a pályázatokon...”
Ez szintén eszünkbe jutott nekünk is, de úgy döntöttünk, hogy nem fogjuk ebben előzetesen korlátok közé szorítani a megbízókat. Bízunk abban, hogy nem jókedvükben, vagy lustaságból nem választanak napokon belül, hanem a döntési mechanizmusuk ezt kívánja meg. Nekik sem éri meg a lazsálás, mivel az alkotások tulajdonjoga egészen a végső jóváhagyásig a kreatívoké, tehát saját érdekük is a minél rövidebb átfutási idő. Ez azonban függ a beérkezett megoldások számától, a feladat összetettségétől, és az adott cég nagyságától valamint struktúrájától is. Emiatt nem lehetne egy olyan egységes határidőt szabni, ami mindenkinek megfelelő, a túl hosszúra szabott határidő pedig tulajdonképp értelmét veszti.
Hozzászólások:
Új hozzászólás