Blog
Ez egy két részes bejegyzés lesz, és sokaknak nem fog tetszeni. :-) A kreatívok számos oldalon találhatnak maguknak ügyfélkezeléssel kapcsolatos tippeket. Ezek általában szépek, jók, informatívak, csak nagyrészt egy gond van velük: nem megbízók írják őket. Higgyétek el, megbízói szemszögből teljesen más az együttműködés a kreatívval. Ebbe nyújtunk most egy kis betekintést. Miért kell, hogy ez érdekeljen Titeket? Mert náluk van a pénz. A sértődős szemellenzősök inkább kapcsolják ki most készülékeiket, a többieknek talán jó gondolatébresztő lesz az írás.
Induljunk ki abból az alapfelállásból, hogy a megbízónak nincs szakmai előképzettsége. Ezért keres magának szakembert. Legalábbis általában, mert amikor kiszervezéséről van szó, akkor tulajdonképpen kreatív dolgozik a kreatívval, csak az egyik megbízói szerepben tűnik fel. Nem ez viszont az alap, főleg a KKV szektorban.
A kreatív szolgáltatást nyújt a megbízónak. Ez annyit tesz, hogy nem egy kézzelfogható terméket vásárol az utóbbi, hanem együttműködést követően tesz szert egy alkotásra. Az a közös minden szolgáltatásban, hogy a megrendelőnek van egy bizonyos fokú kockázatérzete a vásárlási döntés meghozatala előtt és a teljes folyamat alatt. Az eladónak, jelen esetben a kreatívnak az a fő feladata, ha munkához akar jutni, hogy ezt az érzetet csökkentse. Ha ez lecsökken egy olyan szintre, hogy a megrendelő bízik a jövendő sikerben, akkor fogja az adott kreatívot választani. A vásárlási folyamat azonban nem zárul le a munka átadásával. A vásárló utólag mindig kiértékeli az adásvételt, és megvizsgálja magában, hogy az előzetes elvárásainak mennyire felelt meg a végeredmény. Ha elégedett, akkor újabb megbízásra is sor kerülhet, és máris egy visszatérő megrendelőnek örülhet a kreatív, ellenkező esetben viszont nem jön több megbízás, a szakember nem hall többet a korábbi partnerről. Rosszabb esetben még másoknak is szajkózza az ügyfél a rossz tapasztalatait. Ebből talán érthető, hogy nem azért kell jó megbízottnak lenni, mert az ember a Máltai Szeretetszolgálat felesküdött élharcosa akar lenni, hanem mert megéri pénzügyileg. Lássuk milyen hozzáállás és viselkedés kell ahhoz, hogy elégedett legyen veletek az ügyfél.
Tehát az a fránya érzet… Nem kézzelfogható dologról lévén szó, csak az esélyét tudjátok növelni annak, hogy ez pozitív lesz. A megbízó aggódik, félti a pénzét, bizalmatlan, hogy kellő ellenértéket kap-e a folyamat végén. (Egyébként nemcsak szabadúszóként kell profin eladnod magad, egy ügynökségen belül akár a saját felettesedet is tekintheted megbízónak.)
Minden a kommunikációval kezdődik már az első kapcsolatfelvétel alkalmával. Meg kell tanulnod jól prezentálni, mit tettél le eddig az asztalra (A KreaNod portfólió remélhetőleg idővel segít ebben. Az a célunk, hogy elég legyen egy linket elküldeni magadról egy potenciális ügyfélnek, és ő ez alapján minden fontosat megtudhat rólad, ráadásul kétséget kizáróan hiteles forrásból.), tehát a referenciáidat tudnod kell szépen bemutatni. Érdemes demonstrálni azt is, hol voltak felhasználva, mit mondott róla az adott megbízó stb. (Ez utóbbi információknak a hitele azonban a másik fél szemszögéből kétes, szóval csak óvatosan.)
Olyan alapdolgokra is érdemes koncentrálni, amit egy átlag HR-es portálon is megtalálsz a „Hogyan legyek jó álláskereső?” címszó alatt, mégis sokan figyelmen kívül hagyják. Legyen profi az email aláírásod, nem öncélú a névjegyed, és a Skype profilképed se azt demonstrálja, hogy szereted az alkoholt, vagy hogy csak egy öncélú művész vagy. (Tudjuk, nem vagy az, de biztos hallottál már előítéletekről. Csúnya dolog, de létezik, és a „kockázatérzet” szócskát sokadszor lőnénk el itt. Rakd össze a képet!) Ismerd a szokásos aggályokat, tudd, hogy rád azok miért nem igazak, és menj elébe ezeknek! (Mi is ezt tettük itt a blogban korábban.) Nem jó taktika hallgatni ezekről, mert attól még léteznek. Mutasd meg inkább, hogy Te is tisztában vagy velük, és a saját kis szolgáltatáscsomagodat ennek tükrében alakítottad ki.
Abból kell kiindulnod, hogy a másik fél nem szakember, de ezzel csak óvatosan (lásd a következő részben). Ezért bízott meg Téged. Lehet, hogy fogalma sincs arról, mi az a gradiens, mit takar a plasztikus hatás, hogy pontosan mit jelent az „insight”. Neked kell a két lábon járó szótárának lenned, és emberi nyelven kommunikálni vele, különben kellemetlenül érzi magát, és nő az a bizonyos kockázatérzet. (Csak el kellett lőni még egyszer.) „Olyan dologra bólintsak rá, amiről azt sem tudom, mit jelent?” Márpedig két kiút van egy ilyen kellemetlen helyzetből: Vagy te fogod akadékoskodónak és értetlennek gondolni a megbízót a sok kérdés miatt, vagy ő fog olyan döntést hozni, amit később megbánhat. Ilyen esetekben rossz lehet a vásárlás utáni visszacsatolás eredménye, ami neked sem jó függetlenül attól, hibásnak érzed-e magad. Ha át akarod érezni egy bizonytalan megbízó helyzetét, akkor kezdj el csevegni egy ügyvéddel, vagy egy könyvelővel. Élvezetes lesz. Jó módszer lehet, ha nem csak verbális eszközöket vetsz be, hanem pl. a mondandódat alátámasztod képekkel is, vagy a másik felet kéred meg, hogy a nehezen megfogható vízióit („legyen olyan modern és vidám”) próbálja meg ő is más példákon keresztül bemutatni. Sok felesleges munkát, és sötétben tapogatózást spórolsz meg.
Térjünk rá az Achilles inatokra, a határidő kérdésére. Ebben sajnos nincs pardon. Ha azt akarod, hogy megbízhatónak gondoljanak, ezt pontosan kell belőnöd. Ha nagyon szorosra akarják szabni, és tartasz attól, hogy nem tudsz gyorsan megfelelő minőségű munkát készíteni, vagy nem készülsz el időben, akkor ne vállald el. Ilyen egyszerű. Azt hiszed, megéri azt a kis idegeskedést a pénz? Tévedsz, mert hosszú távon a megbízhatatlanság billogja a pénztárcádon is éreztetni fogja a hatását. Hadd sétáljon bele ebbe az ördögi körbe más gyanútlan kreatív, jól kijönni úgysem tud belőle. Valóban elég nehéz felmérni előre, hogy inspirálódással, skicceléssel, jegyzeteléssel és kivitelezéssel együtt (a változtatások végrehajtásáról már nem is említve) mennyi ideig tart majd egy projekt. Az okos kreatívok nagyrészt ismerik a saját munkatempójukat és az átlag megbízói magatartást is, ezért bőven ráhagynak a határidőre, amit vállalnak. Úgy gondolkozz, hogy minden beleférjen, mert csúszás nincs. Ha már komoly ügyfelekkel dolgozol, akkor ők a te munkádtól tesznek függővé egyéb aktivitásokat is (Például reklámkampányok, termékbevezetések indítását), ami azt jelenti, hogy sok esetben más szakemberek munkája függ a tiédtől. Nekik sovány vigasz lesz, hogy „késik a kreatív”, és joggal fogják a markukat tartani a megbízó felé, ő pedig szintén joggal lesz rád ideges. Sok kreatívval az a probléma, hogy ennek nem tudják felmérni a súlyát, szóval embereld meg magad, és ne hagyd cserben a partneredet! Valóban fontos a munkád, és sok múlhat rajta.
A következő részben jön az igazi fekete leves, a megegyezést követő együttműködés, és végül a munka átadása. Hamarosan visszavárunk mindenkit, aki eddig végigolvasta. :-)
Hozzászólások:
Új hozzászólás