Blog

A minimális árakról...
2016. április 22. péntek 16:54
Címkék: 

Kezdjük a lényeggel: Megemeltük a minimális díjakat. Ha már így esett, gondoltuk, leírjuk azt is, mit értünk a fogalom alatt, miért annyi, amennyi és hasonló témák. (Plusz ki tudja, mikor vettétek volna észre. :) )

Mit takar tehát a minimális ár... Egy olyan összeget, amit manapság egy nem kókler grafikus egy adott kategória egyszerűbb feladatáért egy kisebb/induló cégtől elkérhet. Mivel bárki-bármit is mond, nincs egy fix összege ennek (helló kapitalizmus), nekünk kellett megpróbálni belőni. Természetesen nemcsak a hasunkra ütöttünk, többeket megkérdeztünk a témában tapasztalattól, lakhelytől, státusztól függően, és emellett figyelembe vettük, hogy itt azért pályázatról van szó. Természetesen egy magas óradíjon dolgozó grafikus mondhatja, hogy ezek „hú de alacsonyak”, de kéretik elolvasni a bekezdés első sorát újra. Egy diák számára például ezzel szemben akár magasnak is mondhatók az árak. (Költői kérdés: egy diák mindenképpen gyengébb munkát csinál, mint egy régi motoros? Na ugye...) Szóval összegezve az elhangzottakat ezeket korrektnek érezzük jelenleg minimális árnak.

Lehet ennél olcsóbban is dizájn szolgáltatást találni? Természetesen, nagyon sok helyen. Még azt sem lehet mondani, hogy feltétlenül rossz minőséget képviselne egy-egy ilyen gyöngyszem. (Ismét csak a vidék és a diákság példáját emlegethetjük.) Természetesen ha valaki „belekiált az internetbe”, hogy grafikust keres, boldog-boldogtalan válaszolni fog büszkén bitorolva ezt a címet, és némelyikük munkájáért nemhogy az itteni minimális díjakat de egy zsíros kenyeret sem adnánk. Érdemes tehát jól körülnézni.

Akkor ez most soknak számít? Nem. Attól, hogy van olcsóbban is, ez még nem számít soknak, de azt mondjuk hogy ez az árkategória már feltételezi, hogy többen vesznek részt egy-egy kiíráson olyanok is, akik nem 2 óra alatt dobnak össze egy arculattervet. Persze mások akár napokat is ülhetnek egy-egy arculatterven, akkor is gyenge lesz. Eddig is volt minden típusból az oldalon (ahogy a magyar piacon is), reméljük tovább növekszik az átgondolt koncepciókkal jelentkezők aránya. Emellett a minimális árak és a nekünk fizetendő költségek már feltételeznek a megbízók oldaláról is egyfajta elhivatottságot. Jelzi, hogy azért mégsem a szomszéd cég titkárnőjét kérték meg „ócsóért” logó tervezésre, nem is maguk ügyeskednek, tudják, hogy ez egy külön szakma, és kell rá áldozni, mert fontos a cég sikere szempontjából.

De mi számít tulajdonképpen egyszerűbb feladatnak? Mivel végtelen fajta igény létezik, és a kategóriák száma nem tudja ezt követni, ezért vannak keretek. Webdizájn esetén egy egyszerű főoldal és mondjuk 1-2 aloldal tartozik az alap feladat keretei közé, vagy kiterjedt arculatnál 4 alap dizájn elem megtervezése a logó mellett. Ha valaki mondjuk egy KreaNod összetettségű weboldal megtervezését várja el minimális áron, akkor nem kerülhet ki a pályázat. Eddig is így volt, és néhány megbízó teljesen pozitívan reagált, míg mások nem értették, hisz az oldalon ott vannak az árak, akkor miért tiltja meg bárki, hogy prémium minőséget és rengeteg munkát várjon minimális árért? Az előbbi csoportba tartozók a bizonyítékai, hogy sok megbízó abszolút nem rosszindulattal közelít, amikor irreális árat ajánl először, hanem mindössze nincs tisztában a piaci helyzettel. Ez egyáltalán nem gond, nem kell senkinek azonnal leharapni a fejét. Tájékoztatni kell, és ebben lehet, mi sem jártunk élen.

Érdemes tehát a minimális díjazást meghaladó összegeket felajánlani? Természetesen. Amibe sokan nem gondolnak bele egy pályázat elindításakor, hogy itt az egyéni megbízásoktól némileg eltérő módon a megbízó feladata a kreatívok érdekeltté tétele, hogy az általuk elvárt minőségben dolgozni tudók is részt vegyenek a pályázaton. Erre nemcsak a pénz az egyetlen eszköz – írtunk már erről korábban –, de természetesen minél magasabb a díjazás, annál több az esélye, hogy az igazán jók is beszállnak.

Miért lettek megemelve az árak? Ezt a kérdést házon belül is sokat taglaltuk már. Tulajdonképpen semmi nem indokolta. A korábbi árak mellett is a pályázatok több mint 90%-a sikeres volt, és a néhány sikertelennél is általában könnyen rá lehetett mutatni, hogy a korrekt összeg - átgondolt, reális igények - brief+kommunikáció triumvirátusból mi hibádzott. A kreatívok száma is folyamatosan magas, a részvételekkel sincs gond. Eddig is csak a keretet adtuk, amit páran igen jól használtak, és akadtak, akik nem. Addig nincs miért magyarázkodnunk, amíg ilyen munkákat hoznak össze a jó megbízó-kreatív párosítások. A mi feladatunk, hogy tökéletesítsük ezt a keretet, és szélesítsük az oldalt hatékonyan használók körét. Ez utóbbi indíttatásokból születtek leginkább ezek a változások, és felfogható tulajdonképpen egy gesztusként is, hogy a kreatívok és megbízók táborából kikkel is szeretnénk együtt dolgozni.

Reméljük, hogy ez felnyitja néhány megbízó szemét, és segít néhány kreatívnak az egyéni megbízásoknál is, amikor az egyébként már-már pironkodva adott árajánlatukra is hüledező válasz érkezik, mondván „Mi kerül ezen ennyibe, valaki ezt nekem 20-ért is megcsinálja.” Mi azt mondjuk, hogy legyen egy alsó határ, és a jelenlegi hazai körülményeket, mind megbízók, mind kreatívok szempontjából szemlélve ezekre az árakra mondjuk, hogy a minimumok egy pályázaton. Hisszük, hogy az együttműködések végén mindkét fél elégedett lesz. Ha jó keretet adtunk hozzá. Ezen leszünk.