Blog

Így bánj a megbízókkal, avagy útmutató Kreatívoknak
2013. január 18. péntek 13:00
Címkék: 

Bár a munkád minősége számít leginkább, a megbízók elégedettségét néhány intelem betartásával Te is növelheted. Az olyan pályázatoknál pedig még nagyobb jelentősége van ezeknek, ahol a megbízó hosszú tavú partnert keres. Azt itt felsorolt tanácsok ezen kívül arra is jók, hogy a legnagyobb eséllyel indulj egy-egy munkáddal. 

Válogasd meg, min dolgozol!

Csak akkor vegyél részt egy pályázaton, ha tényleg úgy érzed, hogy hasznos megoldásokkal tudsz előállni. A megbízóknak sem jó, ha feleslegesen kell nézelődniük, és Te sem jársz jól, ha rossz értékelést kapsz a munkáidra. Biztos sok jó ötleted lesz, de azért próbáld meg őket objektíven nézni, és csak azokat beküldeni, amik valóban gazdagítják a palettát. Fontos még, hogy csak olyan kihívást válassz, amiben szívvel-lélekkel tudsz részt venni, ez ugyanis mindig meglátszik egy-egy munkán, ahogy ennek ellenkezője is. Olvasd el tüzetesen a briefet, és döntsd el, hogy tudsz-e azonosulni a márkával, valamint mérd fel azt is, hogy megvan-e a kellő tudásod a feladat elvégzéséhez.

Ismerkedj a márkával!

Azzal kezded tehát, hogy elolvasod a briefet. Ezután olvasd el még egyszer! Ezután kutakodj a márkáról azon kívül is, amit itt a pályázatban megtudsz róla. Neked nem a legszebb design, vagy legnagyobb ötlet a célod, hanem hogy a márka igényeinek leginkább megfelelj. Ez pedig csak úgy sikerülhet, ha azonosulni is tudsz vele. Kutakodás alatt nem csak a cég hivatalos honlapját kell érteni, a közösségi oldalakon való kommunikálásból, és a médiában való megjelenésekből szintén sok dolog kiderülhet. Számodra az a legfontosabb, hogy a megrendelő mit akar mondani magáról. Enneklegegyszerűbb módja, ha a hivatalos honlapon átböngészed a sajtóközleményeket, illetve megvizsgálod a korábban elkészült reklámokat.

Óvd az átlagpontodat!

Bár a KreaNod nem akar határt szabni a kreativitásodnak, próbáld meg a legőrültebb ötleteidből a hasznosakat kiválogatni, és csak azokat beküldeni. Ellenkező esetben az átlagpontjaid láthatják kárát, mert a megbízók nem lesznek kíváncsiak az öncélú művészkedésre. Jó taktika lehet, ha az elszálltabb ötleteidet mindig egy normális mellett küldd be, így ha nagyon nem tetszene a megbízónak, akkor következmények nélkül törölheted az extrém változatot, és valószínűleg nem húzza le az átlagodat sem az erre kapott értékelés.

Kösd össze a megoldásaidat!

Bár tilos lesz felfedned a kilétedet a pályázat során, de ha több munkát is beküldesz, valahogy mégis érdemes jelezned, hogy a különböző címeken futó koncepciók mögött ugyanaz a kreatív áll. Ez akkor lehet hasznos, ha a megbízónak több munkádból is megtetszik valami, mert így össze lehet vonni a jó megoldásokat.

Kommunikálj jól!

Ez könnyű, nem igaz? Ezt mindenki tud! Csak hiszed. Megbízóként nincs annál dühítőbb, mikor a megbeszélt időben nem hogy nincs kész a munka, de még magyarázat sem érkezik a késés okáról. Itt mondjuk ezzel nem lesz gond, mert a határidő itt nem csak egy viszonyszám. Emellett a megbízók nagy része nem a Te szakmádból jön, nem feltétlenül ért ahhoz, amit csinálsz. Pont ezért fordul hozzánk. Ne traktáld szakkifejezésekkel, mert azzal csak megnöveled az esélyét a félreértéseknek, és emberi nyelven beszélj, ami jelen esetben azt jelenti, hogy az Ő nyelvén. Az olyan alap dolgokra remélhetőleg nem kell kitérni, mint „ha kérdeznek, akkor válaszolj, reagálj minél hamarabb stb.”

Egy pályázat indítása és az első munkák beérkezése között sok idő eltelhet, de addig se tartsd  a megbízót kételyek közt. Azzal, hogy a pályázatot hozzáadod a munkalapodhoz nemcsak neked lesz könnyebb navigálni, hanem a megbízó felé is jelzed, hogy tőled is számíthat beküldött munkára. Így ők a számláló segítségével nyomon követhetik, hogy hány kreatív érdeklődését sikerült felkelteniük. Ez remélhetőleg megnyugtatja őket az első megoldások beérkezéséig.

Munkától függetlenül légy aktív tagja a közösségnek! Ha esetleg nem is érdekel egy pályázat, a diskurzusban attól még részt vehetsz. Te is felhívhatod óvatosan a megbízók figyelmét arra, ha a brieffel kapcsolatban bármi aggályod van, és beszélgethetsz a többi kreatívval is a fórumon. Ezek mind arra szolgálnak, hogy ismert és elismert tag legyél a KreaNodon. Az ilyen egyéneket könnyebben találják meg a megbízások is.

Inkább kérdezz, mint találgass! Ha nem egyértelmű valami, akkor a megoldás kommunikációs felületén tisztázzátok le, hogy a megbízó mire gondolt. Sok felesleges munkát spórolhatsz meg mindkettőtöknek.

Ne húzd fel magad!

Ne sértődj meg, ha egy megbízó nem válaszol neked egy ideig (van sok más dolga), és akkor sem, ha szerinted nagyon jó a koncepciód, de mégis alacsonyabb értékelést kaptál rá. Alakítsd úgy a munkáidat, hogy az illetékesnek tetsszen, mert itt nem kreatív versenyre, és főleg nem a magad szórakoztatására gyártasz. Ha ezt szem előtt tartod, még akkor sem biztos, hogy Te fogsz nyerni, de ez nem azt jelenti, hogy rossz volt, amit csináltál. Mindössze annyi történt, hogy a megbízónak egy másik munka még jobban megfelelt. Nincs baj, legközelebb nyerhetsz, és addig is gazdagodott a portfóliód, és kaphattál esetleg dicséreteket is. Hosszú távon úgyis a munkáid beszélnek helyetted.

Ha nem te lettél a befutó, akkor fogd fel úgy, hogy ez is egy újabb lépés volt a legjobbá váláshoz vezető úton.

Ne kötözködj!

Mivel itt semmi nem kötelező, ezért ha egy mód van rá, ne szólj be a pályázat kiíróinak, ha kevésnek találod a felajánlott összeget, ha szerinted szakmaiatlan a brief stb. Nem kell részt venni egyik kevésbé tetsző pályázaton sem, a megbízó pedig majd levonja a következtetéseket az esetleges alacsony részvételi arányból.

Élvezd ezt az egészet!

Az itteni történéseket nem kell véresen komolyan venned. Ha kaptál egy rosszabb értékelést, majd legközelebb kijavítod. És különben is mi történhet? Legrosszabb esetben csak fejlődsz, és értékes tapasztalatokat szerzel, jobb esetben viszont olyan dolgokat hozhatsz létre, amelyek más emberek számára nagy örömet okoznak, miközben Te pénzt keresel velük.